De BaristaBus: kwaliteitskoffie als core business

Monique Dumee (1964) is sinds juli 2017 de trotse eigenaar van de BaristaBus en de BaristaPiaggio. Met de aanschaf van de grootste mobiele espressobar van Nederland ging een droom in vervulling. Naast de focus op kwaliteitskoffie is het assortiment inmiddels uitgebreid met bijzondere theesoorten en o.a. Vondelkoeken (bereid met specerijen van topkok Jonnie Boer). Het BaristaBus-concept smaakt dus duidelijk naar meer.

Flexibel

“Dienstverlening en ondernemerschap zijn kenmerkend voor mijn loopbaan. Zo heb ik onder meer bij het Havenbedrijf Rotterdam en ZorgMies Nederland gewerkt. Maar toen ik via LinkedIn de BaristaBus ter overname zag langskomen, wist ik direct dat het iets voor mij was. Ik heb al jaren iets met koffie. Hoe mooi is het om in je verslaving te kunnen werken! Mijn droom over een koffielounge met koffie uit alle werelddelen durf ik nog niet te realiseren omdat je je dan vaak voor vijf jaar vastlegt op een locatie. Met de BaristaBus ben ik flexibel en kan ik overal komen, zoals op Foodtruckfestivals of braderieën. Voor kleinere evenementen zoals een netwerkbijeenkomst, is de compactere BaristaPiaggio perfect.”

Oldtimer

“We hebben een standplaats bij De Kuip. Als Feyenoord thuis speelt, staan we er ruim voor de wedstrijd begint. Onze Barista is dan uiteraard gehuld in een Feyenoordshirt en we brengen de bus in sfeer met clubsjaals in de vitrine. Dat versterkt de bijzondere beleving. Fans genieten daar echt van. Juist door details kunnen we ons profileren. Onze espressomachine is bij voorbeeld een echte Italiaanse oldtimer. Alles is handbediend. Goede maling van de bonen en het opschuimen van de melk is precisiewerk. En dat duurt misschien iets langer, maar je proeft het verschil. Natuurlijk maken we gebruik van duurzame disposables. We merken dat klanten het verhaal achter onze koffie en de bereiding daarvan waarderen. Cappuccino is en blijft favoriet.”

Hospitality

“Onze BaristaBrigade bestaat uit ZZP-ers, waaronder mijn zoon en dochter. Ik houd me vooral bezig met het management, de organisatie. Boekingen regelen en verbeteringen doorvoeren. Zo was de vorige vloer in de BaristaBus slecht schoon te houden. Nu hebben we een hygiënische, egale vloer met koffiebonen als motief. En een luifel met verlichting zodat we ook ’s avonds goed zichtbaar zijn. De totale entourage moet kloppen, met een hoofdrol voor hospitality. Een praatje maken, klanten iets laten proeven. Daar worden we blij van. De nabije toekomst? Het festivalseizoen benutten, net als de optredens van Marco Borsato eind mei in De Kuip. En verder meer samenwerking en publiciteit zoeken. Kortom, laten weten dat de BaristaBus er aan komt!”

 

6 gedachten over “De BaristaBus: kwaliteitskoffie als core business”

  1. ha Monique

    als oud-collega bij het Havenbedrijf en ook oud-Libanees ben ik supertrots op je! ik zou je graag interviewen voor het oudleerlingenblad! hartelijke groet en tot ziens!

    Like

Plaats een reactie